Kunstenaars in Gods spoor
Peilingen naar het religieuze en spirituele van kunst in een seculiere wereld
Religie en kunst zijn altijd op een intieme manier met elkaar vervlochten geweest. Waarom eigenlijk? Wat is er zo religieus aan kunst, en omgekeerd?
Vroeg of laat ontdekken religiewetenschappers, godsdienstfilosofen en theologen dat kunst zowel een uitdrukking is van het religieuze, als een vorm van religiekritiek. Omgekeerd ontdekken kunsthistorici, esthetici en kunstenaars dikwijls hun afhankelijkheid van wat er speelt in het religieuze domein. In zijn hoofdwerk Das Heilige (1917) noemde godsdienstwetenschapper Rudolf Otto dit het mysterium tremendum et fascinans: het mysterie dat afschrikt en tegelijk fascineert.
Deze bundel in de serie Figura Divina peilt de betekenis van religieuze en spirituele kunst in een (post-)seculiere wereld. In welke richting beweegt zich de religieus geïnspireerde kunst in de huidige cultuur van schuivende panelen?
Table of Contents
Metadata
- edition2
- isbn9789403772660
- publisherOpen Press Tilburg University
- publisher placeTilburg, The Netherlands
- rightsCreative Commons Attribution Non-Commercial-No-Derivatives 4.0 International license
- rights holderFigura Divina
- rights territoryThe Netherlands
- series number8
- series titleFigura Divina
- doi
Table of contents
Introduction
Introductie
by Wessel Stoker, Frank G. BosmanPublished- This text has 0 annotations
- This text has 0 highlights
We use cookies to analyze our traffic. Please decide if you are willing to accept cookies from our website. You can change this setting anytime in Privacy Settings.